PLUS HAUT QUE LES FLAMMES
Poésie, vidéo et musique (60’ – 2016)
Louise Dupré/Rhizome (Canada)
Écrire pour ne pas oublier; écrire pour témoigner à son tour du choc vécu une fois passées les grilles de l’entrée, vu les tas de souliers empilés ou les biberons cassés, arpenté les chambres à gaz et les couloirs hérissés de fils de fer barbelés rouillés… C’est après une visite des camps d’Auschwitz et de Birkenau que l’auteure québécoise Louise Dupré a écrit le vibrant cri poétique qu’est Plus haut que les flammes. Pour conjurer l’horreur d’un million d’hommes, de femmes et d’enfants exterminés en ces lieux mêmes, entre 1940 et 1945. Dans une mise en scène dépouillée qui plonge le spectateur dans un état d’écoute attentive, la poète se fait lectrice dans un face à face complice avec le compositeur Nicolas Jobin qui a su offrir une musique et un choeur inspirants (et inspirés) à la poésie sans compromis de l’auteure, appuyés par les images éloquentes du vidéaste belge Jonas Luyckx.
Writing so as not to forget; writing to witness for oneself the trauma experienced once passed the gates, once the piles of shoes or broken baby bottles had been seen, the gas chambers or the hallways bristled of rusty barbed wire passed through; writing to fight against the fear of ignorance and of forgetting; writing to not wash one’s hands of or avert one’s eyes from a past to which we thought we didn’t belong; writing to look horror right in the face and counter it with one’s hopes and universal memory; writing to say that life is stronger, to say that love is still very much alive, even if we sometimes kill children; writing simply to continue to love. It is after a visit of the camps of Auschwitz-Birkenau that the Québecoise writer Louise Dupré wrote the vibrant poetic cry, Beyond the Flames. To conjure the horror of a million men, women and children exterminated on these very sites between 1940 and 1945. It is for them, and for the more than five million others annihilated by Nazi barbarism that Louise Dupré writes, but also — and perhaps most of all — for all those who have not witnessed this folly of mankind. Was it Deleuze who said we write for what dies, in its stead, to lend our voice to that which has lost it? Louise Dupré and Nicolas Jobin In a spare staging the viewer is plunged into the world of the camps by Jonas Luyckx’s images. Here, the poet becomes a reader in a complicit confrontation with composer Nicolas Jobin whose inspiring (and inspired) score and chorus accompany the author’s unrelenting poetry.